Categorieën
Nieuws

Nieuw logo voor houdbaarheidsdatum op verpakkingen

Op voedselverpakkingen komt een nieuw logo die de houdbaarheidsdatum van producten duidelijker maakt. Naast de houdbaarheidsdatum, die nu al op verpakkingen staat, komt er ook een afbeelding op de verpakking te staan.

Nieuwe logo THT TGT op verpakkingen

Deze afbeelding, in de vorm van een logootje, moet ervoor zorgen dat het voor consumenten duidelijker wordt om wat voor soort houdbaarheidsdatum het gaat en wat dit precies betekent.

Nu is er onder consumenten nog veel onduidelijkheid over de betekenis van de houdbaarheidsdatum. Zo weet ongeveer 50% van Nederland het verschil tussen een THT-datum en een TGT-datum niet.

Nieuw logo voor houdbaarheidsdatum

Het nieuwe logo voor de houdbaarheidsdatum op (voedsel)verpakkingen wordt niet zomaar ingevoerd. De universiteit van Wageningen deed namelijk onderzoek naar het weggooi gedrag van consumenten bij producten die over datum zijn. De universiteit deed het onderzoek onder 1.500 consumenten.

Ook hebben de onderzoekers gekeken naar het effect van het nieuwe plaatje op de verpakkingen die de houdbaarheidsdatum duidelijker moet maken.

Hoewel het effect van het plaatje met de uitleg van de houdbaarheidsdatum niet heel groot was, was er toch een kleine groep die minder producten weggooien na de houdbaarheidsdatum.

Waar vind je het nieuwe logo?

Het nieuwe logo komt te staan op verpakkingen van voedingsmiddelen bij verschillende supermarkten. De supermarkten waar je het nieuwe houdbaarheidslogo gaat vinden zijn:

  • Albert Heijn
  • Lidl
  • Jumbo
  • DekaMarkt

Daarnaast zijn er ook verschillende grote voedselconsumenten die het ieuwe logo op de verpakkingen van hun producten gaan zetten. Onder andere Unilever, FrieslandCampina, Ebro Foods en de Smaakspecialist doen hieraan mee.

Nieuwe logo moet voedselverspilling tegengaan

Uit onderzoek is gebleken dat zo’n 10% van de voedselverspilling in Nederland door consumenten ontstaat door verwarring tussen de verschillende houdbaarheidsdatums. Het nieuwe logo op voedselverpakkingen moet hier meer duidelijkheid in gaan geven.

De verwarring ontstaat tussen de “tenminste houdbaar tot” (THT-datum) en de “te gebruiken tot” houdbaarheidsdatum (TGT-datum). Ongeveer de helft van Nederland weet het verschil namelijk niet tussen beide houdbaarheidsdatums.

Dit zorgt ervoor dat veel consumenten producten onnodig weggooien. Om ervoor te zorgen dat er minder voedsel verspild wordt, is daarom het nieuwe logo op verpakkingen ingevoerd.

Afbeelding ter verduidelijking van houdbaarheidsdatum

De afbeelding die de houdbaarheidsdatum uitlegt ziet er als volgt uit:

  • Te gebruiken tot”-afbeelding: Een open hand die stop zegt. Bovendien staat er de tekst “Gebruik vóór of op datum. Niet gebruiken na datum.”
  • Tenminste houdbaar tot”-afbeelding: Een afbeelding van een pijl met daarin een oogje, een neus en een mond. Daarnaast staat er de tekst: “Vaak goed na datum. Kijk, ruik en proef.”.

Bekijk hieronder de twee nieuwe houdbaarheids-afbeeldingen die je op verpakkingen gaat zien.

Nieuwe afbeelding houdbaarheidsdatum op verpakkingen

Vaak goed na datum, kijk, ruik en proef

Op producten met een THT-datum (Tenminste houdbaar tot) komt dus naast het logo ook de tekst, kijk, ruik en proef te staan. Dit betekent dat je jouw eigen zintuigen moet gebruiken om te bepalen of een product nog goed is.

Bovendien gaat het om producten waarbij er geen ernstige gezondheidsrisico’s zijn wanneer je dit product over datum eet.

Lees hoe je kunt jouw zintuigen kunt gebruiken om te bepalen of een product nog goed is.

Geen houdbaarheidsdatum op producten

Naast het duidelijker maken van de THT-datum en de TGT-datum verdwijnt de houdbaarheidsdatum ook van een aantal producten. Dit zijn producten waar geen houdbaarheidsdatum op hoeft te staan omdat ze niet over datum kunnen. Denk bijvoorbeeld aan suiker, honing of azijn.

Bekijk een overzicht van producten zonder houdbaarheidsdatum.

Coalitie houdbaarheid

Het nieuwe logo komt voort uit de “coalitie houdbaarheid” die is opgericht. Bij de coalitie zijn verschillende supermarkten, voedselproducenten en andere bedrijven aangesloten. Samen willen die bedrijven meer duidelijkheid verschaffen over de houdbaarheid van verschillende producten.

Een kleine greep van de bedrijven die aangesloten zijn bij de coalitie houdbaarheid:

  • AH
  • Lidl
  • DekaMarkt
  • Jumbo
  • Dirk
  • Ebro Foods Benelux
  • Enrico Foods
  • Voedingscentrum
  • CBL
  • FNLI
  • FrieslandCampina
  • Unilever
  • De Smaakspecialist

Over de auteur

Paula Astinaak
Paula

Ik ben Paula, een foodie en bovendien verslaafd aan alles wat met bakjes, potten en andere opbergsystemen te maken heeft. Ik wil alles altijd zo georganiseerd mogelijk opruimen. Ik ben dan ook een enorm grote IKEA-fan. Ik deel hier graag mijn ervaringen met jullie en geef tips over hoe je eten het beste kunt bewaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *